“Το ανάλογο αξίωμα της κοινωνικής μηχανικής είναι: Αν κάτι δεν έχει αναφερθεί, δεν συνέβη ποτέ”
"Σε Έναν Κόσμο Προπαγάνδας, Η Αλήθεια Είναι Πάντα Μια Συνωμοσία"
"Το Ποιο Επικίνδυνο Από Όλα Τα Ηθικά Διλήμματα Είναι Όταν, Είμαστε Υποχρεωμένοι Να Κρύβουμε Την Αλήθεια Για Να Βοηθήσουμε Την Αλήθεια Να Νικήσει"

H Υπερπροσφορά Χάλυβα «Βυθίζει» τη Διεθνή Ναυτιλία

Η παγκόσμια χαλυβουργία και η ναυτιλία είναι ασφυκτικά αγκαλιασμένες εδώ και πολλά χρόνια. Τα σιδηρομεταλλεύματα και ο γαιάνθρακας, δύο κύριες πρώτες ύλες για την παραγωγή χάλυβα, απαρτίζουν τα σημαντικότερα φορτία των εταιρειών με πλοία μεταφοράς φορτίων. Σήμερα η υπερπροσφορά πλοίων και χάλυβα έχει μετασχηματίσει τη σχέση σε τοξική. Αμφότεροι οι κλάδοι έχουν ανάγκη να εξαλείψουν τάχιστα την πλεονάζουσα παραγωγική δυνατότητα, ειδάλλως διακινδυνεύουν να υποστούν συνέπειες που θα ξεπεράσουν κατά πολύ τους αντίστοιχούς τους μετόχους, ομολογιούχους και πιστωτές.

Επιπροσθέτως, η πλεονασματική δυνατότητα απειλεί να κλονίσει τις προσπάθειες των μεγάλων κεντρικών τραπεζών να ενισχύσουν τη διεθνή οικονομία. Μέχρις ότου εξαλειφθεί, οι εταιρείες στους ζωτικούς κλάδους της χαλυβουργίας και της ναυτιλίας δεν θα αισθάνονται την ανάγκη να επενδύσουν, επειδή δεν διαβλέπουν πιθανότητες να αποκομίσουν οφέλη, ενώ τα σχεδόν μηδενικά επιτόκια δεν θα έχουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στην οικονομία. Εντούτοις, οι πιθανότητες να περισταλεί η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα για τις ναυτιλιακές και τις χαλυβουργίες είναι λίγες, ενώ αντίθετα οι δύο κλάδοι δέχονται πιέσεις. Οι τιμές χάλυβα στην παγκόσμια αγορά παραμένουν αναιμικές, ενώ ο δείκτης Baltic Dry Index, το μέτρο του κόστος των εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης, βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από τη στιγμή που ξεκίνησε να καταρτίζεται το 1985.

Οι δε τιμές των μετοχών των ομίλων χάλυβα και των ναυτιλιακών έχουν υποστεί καθίζηση και ορισμένες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να ενδυναμώσουν τους ισολογισμούς τους. Παραδείγματος χάριν, η ArcelorMittal, η ισχυρότερη χαλυβουργία του κόσμου, ανακοίνωσε ότι θα αναζητήσει κεφάλαια 3 δισ. δολαρίων. Στη μεταφορά ξηρού φορτίου η νορβηγική ναυτιλιακή Golden Ocean Group αποκόμισε 200 εκατ. δολάρια με πώληση μετοχών για να ανταποκριθεί στις οφειλές της προς πιστωτές. Τι πηγαίνει άσχημα; Οι χαλυβουργίες και οι ναυτιλιακές ενοχοποιούνται σήμερα για τις υπερεπενδύσεις τους στις καλές εποχές, οι οποίες πυροδοτήθηκαν από τη σχεδόν ακόρεστη ζήτηση της Κίνας. Η χώρα απορροφούσε τα δύο τρίτα των παγκοσμίων εισαγωγών σε σιδηρομετάλλευμα, αλλά σήμερα η ζήτηση επιβραδύνεται.

Η κυβέρνηση έχει δώσει εντολή στις χαλυβουργίες να περιορίσουν την παραγωγική τους δυνατότητα, μία διαδικασία η οποία ενδεχομένως να χρειαστεί χρόνια για να ολοκληρωθεί. Στο μεσοδιάστημα, οι κινεζικές χαλυβουργίες αυξάνουν τις εξαγωγές τους. Αυτά τα φορτία χάλυβα δεν επαρκούν να αντισταθμίσουν την απώλεια κερδών των εταιρειών με τα πλοία μεταφοράς φορτίου. Ωστόσο επαρκούν να συνθλίψουν τα περιθώρια κέρδους των εκτός Κίνας χαλυβουργικών ομίλων

Κολοσσοί όπως η Τata Steel έχουν ανακοινώσει το κλείσιμο εργοστασίων τους στη γηραιά ήπειρο, αν και βασικό τους μέλημα είναι να πιέσουν τις Βρυξέλλες να επιβάλουν δασμούς στον εισαγόμενο από την Κίνα χάλυβα, παρά να επιδιώξουν συσπείρωση δυνάμεων ώστε να περισταλεί η πλεονάζουσα παραγωγική δυνατότητα. Τέλος, σύμφωνα με την UBS, η ευρωπαϊκή χαλυβουργία είναι μάλλον κατακερματισμένη, καθώς οι πέντε κορυφαίοι όμιλοι ελέγχουν το 53% της αγοράς έναντι των δύο τρίτων σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 27/02/2016)
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=102763

http://dia-kosmos.blogspot.gr/